***نسیم معرفت***
**ولایت فقیه ازدیدگاه شَیخ جَعفرکاشِفُ الغِطاء+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
ولایت فقیه از دیدگاه شَیخ جَعفر کاشِفُ الغِطاء در بحث خُمس و زکات و نیز در بحث حُدُود و تَعزیرات
**مرحوم شَیخ جَعفَر کاشِفُ الغِطاء در کتاب کَشفُ الغِطاء در باره ولایت فقیه می فرماید : اَلبابُ الثّانِی فِی الأَحکامِ المُشتَرَکَةِ بَینَ العِباداتِ المالِیَّةِ جُلِّها أَو کُلِّها وَ هِیَ أُمُورُُ : . . وَ مِنها اَنَّهُ یَجُوزُ لِلمُحتَهِدِ طَلَبُ اَّکاةِ وَ اِرسالُ السُّعاةِ وَ یََمُ التَّسلیمُ اِلَیهِ وَ اِلَیهِم اِن لَم یَکُونُوا سَلَّمُوها وَ یَقُومُ مَقامَ الأِمامِ «عَلَیهِ السَّلامُ» فِی الأَحکامِ وَ کَذا فِی الخُمسِ وَ جَمیعِ حُقُوقِ الفُقَراءِ لِأَنَّهُ «عَلَیهِ السَّلامُ» وَلِیُّهُم وَ حُضُورُهُ عِبارَةُُ عَن حُضُورِهِم وَ مِنها : أَنَّهُ یَجُوزُ لَهُ جَبرُ مانِعِی الحُقُوقِ وَ مَعَ الأِمتِناعِ یَتَوَصَّلُ إِلَى أَخذِها بِإِعانَةِ ظالِمِِ ، أَو بِمَعُونَةِ الجُندِ ، کَما لَهُ أَن یَتَوَصَّلَ بِذلِکَ فِی تَحصیلِ حُقُوقِ المَظلُومِینَ لِأَنَّ الأَصلَ عَدَمُ جَوازِ التَّسلیمِ إِلَى غَیرِ المُجتَهِدِ فِی الحُقُوقِ العامَّةِ إِلّا ما قامَ الدَّلیلُ عَلَى خَلافِهِ. (منبع : کَشفُ الغِطاءِ عَن مُبهَماتِ الشَّریعَةِ الغَرّاءِ از کاشِفُ الغِطاء ، ج4ص135 - و از چاپ های قدیمی کَشفُ الغطاء به جلد دوم ص 339 و ص 343 مرجعه شود)
** وَ الحُدُودُ وَ التَّعزیراتُ بِأَقسامِها عَلَی نَحوِ ما قَرَّرتُ فِی کِتابِ الحُدُودِ مَرجَعُها اِلَی الأِمامِ «عَلَیهِ السَّلامُ» اَو نائِبِهِ الخاصِّ اَوِ العامِّ فَیَجُوزُ لِلمُجتَهِدِ فِی زَمانِ الغَیبَهِ اِقامَتُها وَ یَجِبُ عَلَی جَمیعِ المُکَلَّفِینَ تَقوِیَتُهُ وَ مُساعِدَتُهُ . (منبع : کَشفُ الغِطاءِ عَن مُبهَماتِ الشَّریعَةِ الغَرّاءِ از کاشِفُ الغِطاء ، ج4ص430 )
باب دوّم در رابطه با احکام مشترکه بین مُعْظَم یا همه عباداتِ مالی می باشد [مُحمّد ابْنِ طَلْحه شافعی در کتابِ «مَطالِبُ السَّئُولِ فِی مَناقِبِ آلِ الرَّسُولِ گفته است که عبادات سه قسم است: 1- بدنی مثل نماز و روزه که با جوارح و اعضاء بدن انجام می گیرد 2- مالی مثل صدقات و خُمس و زکات 3- مرکّب از این دو مثل حَجّ که هم اَفعال بدنی دارد و هم خرج های مالی دارد مثل قربانی در حَجّ »] و آن احکام مُشترکه چند امر می باشد : . یکی از آن امور آن است که چون مجتهد و فقیه عادل مُتوَلِّی و عُهده دار اِخراج و خارج کردن زکات از اموالِ مُسلمین است لذا جائز است که از کسانی که پرداخت زکات بر آنها واجب است و بر اموالشان زکات تعلّق گرفته، طلبِ زکات کند و «سُعاة» یعنی نمایندگان و مأمورانش را به اطراف و مَحلّات و مناطق بفرستد تا از آنها زکات دریافت نمایند و بر واجدین و دارندگان شرایط زکات ، واجب است که زکاتِ مال خود را به مجتهد یا به نمایندگان ایشان پرداخت کند و پرداخت زکات به نمایندگان در صورتی است که آن را به مجتهد و فقیه تسلیم و واگذار نکرده باشند . جواز طلب زکات از واجدین زکات از ناحیه مجتهد و فقیه به این دلیل است که مجتهد و فقیهِ عادل ، جانشین امام معصوم «عَلَیهِ السَّلامُ» در اجرای همه احکام اسلام می باشد (لِأَنَّهُ یَقُومُ مَقامَ الأِمامِ «عَلَیهِ السَّلامُ» فِی جَمیعِ الأَحکامِ) و در رابطه با مسئله خُمس و وجوهات شرعیّه و جمیع حقوقِ شرعیّه مربوط به فقراء و نیازمندان نیز همین حُکم جاری و ساری است یعنی مجتهد و فقیه عادل چون جانشین امام ِ معصوم «عَلَیهِ السَّلامُ» و ائمّه معصومین «عَلَیهِمُ السَّلامُ» است می تواند از واجدینِ خُمس و همچنین از کسانی که حقوق فقراء و وُجوهات شَرعیّه به گردن آنها است ، خُمس و حقوق فقراء را طلب و استیفاء و دریافت نماید . و استیفای خُمس و همه حقوق فقراء بر عُهده مُجتهدِ عادل می باشد زیرا که او بر آنها ولایت و حاکمیّت دارد و حضور و ولایت و حاکمیّت مجتهد و فقیه عادل در هر عَصری از اَعصارِ زمان غَیبتِ امامِ مَعصوم «عَلَیهِ السَّلامُ» به منزله حضور و ولایتِ امامِ معصوم «عَلَیهِ السَّلامُ» و ائمه معصومین «عَلَیهِمُ السَّلامُ» می باشد (لِأَنَّهُ «عَلَیهِ السَّلامُ» وَلِیُّهُم وَ حُضُورُهُ عِبارَةُُ عَن حُضُورِهِم) .
و نیز از جمله آن امور این است که برای فقیه و مجتهدِ عادل جائز است کسانی را که حقوق شرعیّه و وُجوهات را نمی پردازند آنها را وادار و اجبار به پرداخت آن ها نماید و در صورتی که امتناع و خودداری کنند اگر چه به کمک حاکم ظالم و ستمگر و یا به کمک لشکر و نیروهای ستمگر هم که باشد ، حقوق شرعیّه و وُجوهات را از آنها (امتناع کنندگان) بگیرد همچنانکه برای مجتهد جائز است تَوصّل به زور و اجبار در تحصیل حقوق مظلومین . زیرا که اصل در حقوقِ شرعیّه و حقوقِ مظلومین و حقوقِ عامّه آن است که به مجتهد و فقیه عادل رجوع شود و آن ها یعنی وُجوهات و حقوق شرعیّه و حقوقِ عامّه به او تسلیم و سپرده شود و به غیر او داده نشود مگر اینکه دلیلی عقلی یا شرعی برخلاف این مطلب وجود داشته باشد ( لِأَنَّ الأَصلَ عَدَمُ جَوازِ التَّسلیمِ إِلَى غَیرِ المُجتَهِدِ فِی الحُقُوقِ العامَّةِ وَ فِی الحُقُوقِ الشَّرعِیَّهِ ) . البته مرحوم کاشِفُ الغِطاء در عصر و زمانی این نظریّه و دیدگاهِ ولایتی و حکومتی و حقِّ حاکمیّتی را برای فقیه و مجتهد عادل مطرح میکنند که سلاطین عُثمانی بر منطقه عراق حکومت می کردند . ضمنا مرحوم کاشف الغطا در کتاب کَشفُ الغِطاء برخی از حقوق عامّه را که دلیلی بر خلاف دارند مانند صدقات و کَفّارات و . را که خودِ مُکلّف هم میتواند آن ها را به مُستَحقّ برساند از شمول این قاعده (لِأَنَّ اَلأَصلَ عَدَمُ جَوازِ التَّسلیمِ إِلَى غَیرِ المُجتَهِدِ .) استثناء فرمودهاند .
** مرحوم کاشف الغطا همچنین در کتاب کَشفُ الغِطاء می فرماید : بنابر آنچه که در «کِتابِ الحُدُود» مقرَّر و بیان نمودم همه اَقسامِ اقامه حدود و تعزیرات بر عهده امام معصوم «عَلَیهِ السَّلامُ» و بر عُهده نائبانِ خاصّ و عامّ ایشان می باشد . بنابراین برای مُجتهد ، جایز است که در زمان غَیبت ، اقامه حدود و تعزیرات کند و بر مُکلَّفین واجب است که مجتهد را در اجرای این فریضه الهی ، تقویت و مُساعدت و کمک نمایند . (فَیَجُوزُ لِلمُجتَهِدِ فِی زَمانِ الغَیبَهِ اِقامَتُها وَ یَجِبُ عَلَی جَمیعِ المُکَلَّفِینَ تَقوِیَتُهُ وَ مُساعِدَتُهُ) .
** نوشتار : توسّط : آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
** نوشتار : توسّط : آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************
**ولایت فقیه ازدیدگاه شَیخ جَعفرکاشِفُ الغِطاء+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
**** گُزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی کیست؟!!! +http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/91+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما+کلیک کنید+
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسیم معرفت+آیا ازنظر اسلام مردان برن برتری دارند؟!!+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کلیک کنید! .
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .
حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
همه عیب خلق دیدن نه نشان هوشمندی است+استادسیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
انسان دو جهت دارد...+حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی
**ولایت فقیه ازدیدگاه شَیخ جَعفرکاشِفُ الغِطاء+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
آهي کشم زدل که کاش تو بودي کنار من+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
الله ,میرقدیم ,فقیه ,السَّلامُ» ,لاهیجی ,زکات ,میرقدیم لاهیجی ,کلیک کنید ,سعادت میرقدیم ,اصغر سعادت ,saadat andishvaran ,سعادت میرقدیم لاهیجی ,اصغر سعادت میرقدیم ,http saadat andishvaran ,http nasimemarefat parsiblog